گلداک

گلداک

Goldoc
گلداک

گلداک

Goldoc

پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی


پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

دانلود پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 812 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 85

پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

شامل 85 اسلاید درقالب پاورپوینت و قابل ویرایش

فهرست برخی از مطالب:

تعریف مشاوره و روان درمانگری با رویکرد اسلامی

عقلانیت: کنش هسته ای نظام روان شناختی

امادگی های مشاور،مراجع و شرایط درمان

اسیب شناسی روانی

اصول ارزیابی مراجع و مشاور

 

بخشی از متن فایل پاورپوینت:

تعریف مشاوره و روان درمانگری با رویکرد اسلامی

روان درمانگری و مشاوره فرایند تعامل رسمی و عقلانی بین دو طرف است ( که هر طرف را یک یا چند شخص تشکیل می دهد) و به منظور ایجاد یا حفظ تعادل و بهبودی اشفتگی و حل مشکل یکی از طرفین ( مراجع) درگیر، در برخی یا تمام زمینه هایی از ناتوانی یا نارساکنش وری، در ابعاد روانی – معنوی در وجوه مختلف ، اعم از کنش های شناختی ( اختلال تفکر) ، عاطفی ( رنج ها و ناراحتی های هیجانی و عاطفی) یا رفتاری ( بی کفایتی های رفتاری) و معنوی ( احساس بی معنایی، بی ارزشی و بی هدفی یا رکود و واپس روی معنوی) و یا زمینه سازی رشد و تعالی ( فراروی) معنوی در افراد، با درمانگر یا مشاوری که در زمینه پدیدایی، تحول ، بقا و تغییر شخصیت صاحب نظر بوده و روش های منطقی و شرعی متناسب با نظریه مورد قبول را برای درمان در اختیار دارد و دارای جواز قانونی و حرفه ای می باشد.

دانلود پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

دانلود پاورپوینت نشاط اجتماعی


دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل docx
حجم فایل 339 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 123

فایل دانلودی حاوی یک فایل ورد با عنوان نشاط اجتماعی ( نمونه موردی شهر بوشهر) قابل ویرایش میباشد.

فهرست مطالب فایل دانلودی:

طرح مسئله

1-2- ضرورت تحقیق           

1-3- اهداف تحقیق 

هدف کلی

اهداف جزئی

2-1- مروری بر تحقیقات پیشین

 2-1-1- مرور رویکردهای نظری

تعاریف مرتبط با شادی و نشاط اجتماعی

شاد زیستن چیست؟

تاثیرات شادی بر روابط اجتماعی

صفات مرتبط با شادمانی

مشترکات نوع شخصیتی درونگرا

مشترکات نوع شخصیتی برونگرا

شادی و اوقات فراغت

جایگاه شادی در قرآن

نشاط اجتماعی چیست؟

نشاط اجتماعی از دیدگاه انسان شناسی 

2- 1- 2- مطالعات تجربی 

2-1 - 3- تحقیقات خارجی

2-1- 4- تحقیقات داخلی

نقدی بر تحقیقات پیشین

2-2- نظریات مربوط به نشاط اجتماعی

2-2- 1- نظریات روان شناختی

2-2- 2- دیدگاه آلپورت

2-2- 3- دیدگاه سلیگمن

2-2-4- دیدگاه اریک فروم

2-2- 5- دیدگاه زیگموند فروید

2-2- 6- دیدگاه مزلو

2-2- 7- دیدگاه کارل راجرز

2-3- نظریات جامعه شناختی

2-3-1- دیدگاه تامسون

2-3-2- دیدگاه دارلینگ و استینبرگ

2-3-3- دیدگاه تدگار

2-3-4- دیدگاه لایارد

2-3- 5- دیدگاه همبستگی اجتماعی دورکیم

2-3- 6- دیدگاه زیمل

2-3- 7- دیدگاه بلومر

2-3-8- دیدگاه ساخت کنش اجتماعی پاسونز

2-3-9- دیدگاه از خود بیگانگی کارل مارکس

2-3-10- دیدگاه کمپل

2-3-11- دیدگاه ماکس وبر

2-3-12- دیدگاه الگوی دینداری گلاک و استارک

2-3- 13- دیدگاه جان مارشال ریو

2-3-14- دیدگاه مقبولیت اجتماعی آلدرو اسمیت

2-4- چارچوب نظری تحقیق

2-5- مدل  نظری تحقیق

2- 6- فرضیه های تحقیق

چارچوب روش تحقیق

3-1- روش تحقیق

3-2- ابزار تحقیق

3-3- جامعه آماری و نمونه تحقیق

  3-4- حجم نمونه

3-5- روش نمونه گیری

جدول3-1- نمونه انتخابی به تفکیک محلات نمونه

جدول3-2- تسهیم به نسبت نمونه به تفکیک گروه سنی وجنس

3-6- روایی و پایایی ابزار تحقیق

جدول3-3- تست کرونباخ متغیرها

3-7- نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات

3-8- تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم

متغیر وابسته

متغیرهای مستقل

1-    سن

2-    جنس

3-    تأهل

4-    تحصیلات

5-    پایگاه اجتماعی و اقتصادی

6-    عدالت اجتماعی

7-    همبستگی اجتماعی

8-    میزان استفاده از امکانات تفریحی و ارتباطی

9-    وضعیت خانوادگی

10-                میزان دینداری

4-1-  یافته های توصیفی

تحلیل توصیفی متغیرهای زمینهای

جدول شماره4-1- توزیع پاسخگویان بر حسب جنس

جدول شماره 4-2- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تاهل

جدول شماره 4-3- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال

جدول شماره 4-4-  توزیع پاسخگویان بر حسب سن

جدول شماره 4-5-  توزیع پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات

جدول شماره 4-6- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت مسکن

جدول شماره 4-7- توزیع پاسخگویان بر حسب نوع شغل

جدول شماره 4-8- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت درآمد

تحلیل توصیفی گویه های  مهم

جدول شماره 4-9- توزیع پاسخگویان بر حسب رضایت از زندگی

جدول شماره 4-10- توزیع پاسخگویان بر حسب شادی

جدول شماره 4-11- توزیع پاسخگویان بر حسب امید

جدول شماره 4-12- توزیع پاسخگویان بر حسب هدفمندی

جدول شماره 4-13- توزیع پاسخگویان بر حسب خوشبینی

جدول شماره 4-14- توزیع پاسخگویان بر حسب احترام جامعه

تحلیل توصیفی شاخص ها   

شاخص نشاط اجتماعی

جدول شماره 4-15-  توزیع پاسخگویان بر حسب نشاط اجتماعی

شاخص عدالت اجتماعی

جدول شماره 4-16-  توزیع پاسخگویان بر حسب عدالت اجتماعی

شاخص میزان استفاده از امکانات تفریحی و ارتباطی

جدول شماره 4-17-  توزیع پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از امکانات تفریحی و ارتباطی

شاخص وضعیت خانوادگی

جدول شماره 4-18- توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت خانوادگی

شاخص دینداری

جدول شماره 4-19- توزیع پاسخگویان بر حسب میزان دینداری

شاخص همبستگی اجتماعی

جدول شماره 4-20- توزیع پاسخگویان بر حسب همبستگی اجتماعی

شاخص  پایگاه اجتماعی- اقتصادی

جدول شماره 4-21-  توزیع پاسخگویان بر حسب پایگاه اجتماعی- اقتصادی

4-2- یافته‌های استنباطی

ویژگی‌های زمینه‌ای و نشاط اجتماعی

جدول شماره 4-22- رابطه بین سن و نشاط اجتماعی

جدول شماره 4-23- تفاوت بین جنس و نشاط اجتماعی

جدول شماره 4-24- تفاوت بین وضعیت تاهل و نشاط اجتماعی

جدول شماره 4-25-  تفاوت بین وضعیت اشتغال و نشاط اجتماعی

جدول شماره 4-26-  تفاوت بین شغل و نشاط اجتماعی

جدول شماره 4-27- تفاوت بین نوع مسکن و نشاط اجتماعی

جدول شماره 4-28-  رابطه بین تک تک عوامل اجتماعی فرهنگی و نشاط اجتماعی

   رابطه عوامل اجتماعی-  فرهنگی و نشاط اجتماعی

جدول شماره 4-29-  رابطه کلی بین عوامل اجتماعی- فرهنگی و نشاط اجتماعی

تحلیل چند متغیره

آماره‌های مربوط به مدل رگرسیون لجستیک برای تبیین نشاط اجتماعی

جدول4-31- ضرایب متغیرهای تشریحی  و آزمون معنی داری آن ها

جدول4-32- آزمون نهایی رگرسیون لجستیک   

5- 1- خلاصه یافته ها

5-1-1- تحلیل یافته های توصیفی

5-1-2- تحلیل یافته های استنباطی

1. رابطه ویژگی‌های زمینه‌ای و نشاط اجتماعی

2. رابطه عوامل اجتماعی- فرهنگی و نشاط اجتماعی

5-2- پیشنهادات

پیشنهادات پژوهشی

پیشنهادات کاربردی

منابع فارسی

منابع انگلیسی

   پرسشنامه

 

 

طرح مسئله

   نشاط یا شادی یک وضعیت عاطفی است که احساسات مختلف(از رضایت تا اوج شادی) را در بر  می گیرد و عامل انرژی و زنده دلی انسان می باشد. مارتین سلیگمن از بنیانگذاران روان شناسی مثبت، نشاط را عبارت از عواطف و فعالیت های مثبت تعبیر می کند. و نشاط اجتماعی[1]در زندگی احساس خوشبختی، اعتماد متقابل، احساس تعهد و نشانه ای از نگرش های مثبت نسبت به جهان و محیطی که فرد در آن زندگی می کند را در بر می گیرد( ازکمپ، 1373: 66). بنابراین تعریف نشاط اجتماعی یعنی شادمانی های فطری و طبیعی که در یک جامعه تعین پیدا می کند و این پدیده اجتماعی از بیرون و درون، زندگی انسان ها را تحت تاثیر فراوان قرار می دهد.

   نشاط اجتماعی یا شادمانی به عنوان یک پیامد مهم در احساس رضایت شغلی و خوشبختی انسان مطرح است که نه تنها زندگی شخصی بلکه جنبه های اجتماعی حیات ما یعنی کنش ها و ارتباطاتی را که با دیگران برقرار می کنیم تحت تاثیر خود قرار می دهد(ون پراگ و همکاران، 2004).

   بنابر نظر حسن موسوی چلک، مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی معاونت رفاه اجتماعی، نشاط اجتماعی دارای آثاری چند بر زندگی شهروندان و جامعه بوده که از جمله آن ها عبارتند از: تعلق اجتماعی، همبستگی اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، وفاق اجتماعی، ارتقاء شاخص های سلامت روانی و اجتماعی، افزایش رضایت از زندگی یا رضایت شغلی، پویایی اجتماعی، کاهش هزینه های مردم، افزایش امید در جامعه، زندگی متعادل و با ثبات، ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش خلاقیت و نوآوری، کاهش آسیب های اجتماعی خصوصا در جوانان (موسوی چلک،1392).

  در جامعه خوشحال و خرسند، تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد سالم تر خواهد بود. بدون شک در چنین محیطی امنیت اجتماعی و فردی راحت تر به دست می آید. در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می شود. شاد بودن جامعه یکی از عوامل بسیار موثر در توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. تعریف شادی در علوم کلاسیک عبارتست از هیجانی که در اثر محرک های درونی و بیرونی ارگانیزم را در جهت انبساط عضلانی و روانی سوق می دهد.

 

    ماهیت شادی در انسان غریزی است اما نوع و چگونگی آن به یادگیری و متغیرهای محیطی و فرهنگی بستگی دارد. همچنین می توان بین شادی و نشاط تفاوتی قائل شد. شادی یک هیجان انبساط با تظاهرات بیرونی و زودگذر است، اما نشاط یک احساس انبساط و شادمانی درونی است که پایدار و بادوام است. شادی همیشه با هیجان های لبخند و خنده و حرکت همراه است اما در نشاط احساس بهجت و سرور لزوما با خنده همراه نیست ولی احساسی است که موجب لذت فرد        می شود. جامعه ناشاد مردم را به بی تفاوتی نسبت به پدیده های سیاسی و کاهش مشارکت سیاسی آنان می کشاند و این امر موجب سرمایه گذاری برای توطئه چینی دشمنان می شود.

   جامعه شناسی، شادی را علاوه بر حالتی درونی به مثابه پدیده ای اجتماعی در نظر می گیرد و بر تاثیر مولفه های اجتماعی و فرهنگی بر آن صحه می گذارد. پایه اصلی شادی و غم در درون انسان است اما چون انسان موجودی اجتماعی است شادی و غم او تا حد زیادی تحت تاثیر روابط با دیگران، میزان کسب موفقیت ها، تامین نیازها و انتظاراتش از محیط اجتماعی و حتی خدا است. اندوه مادی متاعی شیطانی و شادی هدیه ای رحمانی است(تایلور، 2003: 69).

   اغلب مردم درباره رضایت از زندگی خود، با خوشبینی حرف می زنند، به طوری که هفتاد درصدشان معتقدند که رضایت آن ها، از ناراضی بودنشان بیشتر است. کمتر از هفت درصد نیز بیش از آن که راضی باشند، ناراضی اند. هفتاد و پنج درصد مردم می گویند که در طی چند هفته پیش، به دلایل متعددی شاد شده اند و سی درصد هم از احساس تنهایی، ملامت و افسردگی، حرف می زنند. در اروپا، رضایت از زندگی و شادی، از یک کشور به کشور دیگر تفاوت می کند. در هلند، چهل درصد مردم، خود را بسیار شاد می دانستند و حال آن که کمتر از ده درصد مردم پرتقال چنین نظری دارند. و این در حالی است که مردم اروپا در مقایسه با مردم امریکا در مجموع، خود را ناشادتر ارزیابی می کنند؛ اما نسبت به زندگی، نظر مثبت دارند(بیات ریزی، 1383: 102).

 

 

 

 

 

 

 

   به همین ترتیب شادی می تواند یک هیجان کاذب و زودگذر باشد در حالی که ماهیت نشاط، اصیل، مثبت و بادوام است. نشاط فردی به گونه ای عمل می کند که مصداق بیرونی داشته باشد. بدون وجود متغیرهای نشاط انگیز در محیط و موقعیت بیرونی به راحتی نمی توان به نشاط طبیعی دست یافت. به نظر می رسد که زندگی نوین فعلی همراه با گسترش زندگی اجتماعی در قالب های تعریف شده زندگی شهری و دور شدن انسان از طبیعت، بهترین بهانه های صاحبنظران علوم مختلف برای باز تعریف شادمانی در قالب های اجتماعی باشد. کشف فرآیندی که رفاه و شادمانی فردی و خودخواهانه را به نشاط جمعی و بشردوستانه نزدیک می نماید دغدغه آنان است. نشاط اجتماعی لازمه سلامت اجتماعی است و سلامت اجتماعی که شاخه ها و ابعاد گوناگونی دارد خود در بستر امنیت اجتماعی قرار دارد. ابعاد سلامت اجتماعی شامل همبستگی و انسجام و پذیرش و شکوفایی و نشاط اجتماعی است.  

   مهمترین هدف زندگی هر انسانی رسیدن به شادی است. پذیرش فرهنگ شادی ضروری ترین عامل تغییر نگرش به جوانان است(طریقه دار، 1379: 11) زیرا شادی به عنوان نتیجه و پیامد شرایط مطلوب اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، فعالیت های مفید انسانی را برمی انگیزد. شادی و نشاط احساس نزدیکی به دیگران، احساس دوست داشتن، احساس اعتماد و کیفیت تعامل با دیگران را موجب می شود( آگاردیل، 1383: 328).

   پیامدهای این هیجان مثبت چنان در جامعه بارز و آشکار است که مزلو، یکی از نظریه پردازان مشهور در حوزه روابط انسانی، مولفه و شاخصه اصلی انسان هایی که در راستای خودشکوفایی، کمال و توانمندی های خویش تلاش می کنند را، احساس شادی آنان می داند. به طوری که کمبود و فقدان آن، افسردگی، بدبینی و ارزیابی منفی از رویدادها، بی علاقگی به اجتماع و کار، کمرنگ شدن وجدان کاری، ناهنجاری های اجتماعی، رواج خشونت در روابط اجتماعی و ... را به بار می آورد. از جمله مزایای افزایش نشاط در جامعه کاهش آسیب های اجتماعی، رشد فضایل اخلاقی و پایبندی به اخلاقیات  می باشد که در این وضع میزان رضایت از زندگی به صورت ذهنی و عینی بیشتر می شود. براساس نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت،‌ سلامتی نه فقط به فقدان بیماری و نقص عضو بلکه به حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی اطلاق می شود.

 

 

 

   بوعلی سینا در کتاب"اشارات و تنبیهات" به پیروی از نظریه ارسطو، برای شادمانی مراتب چهارگانه حسی، تخیلی، توهمی و تعقلی قایل شده است و معتقد است که کامل ترین این درجات، شادمانی تعقلی است. با این حال توسعه تجارب، پیشرفت دانش و دگرگشت سمت و سوهای زندگی بشر در دهه های اخیر، بعد جدیدی از شادمانی که همان شادمانی بیرونی است، فراروی ما گشوده که در این بعد، رنگمایه های اجتماعی

و....

 

 

 


[1]  .Social vitality

دانلود پاورپوینت نشاط اجتماعی

درباره طلا و طلاقAbout gold and divorce

تحلیل دینی روانشناختی حسادت با توجه به بررسی آیات و روایات و شناخت علل و زمینه ها و آثار فردی و اجتماعی حسادت در سلامت روان

تحلیل دینی روانشناختی حسادت با توجه به بررسی آیات و روایات و شناخت علل و زمینه ها و آثار فردی و اجتماعی حسادت در سلامت روان

هدف از این پایان نامه تحلیل دینی روانشناختی حسادت با توجه به بررسی آیات و روایات و شناخت علل و زمینه ها و آثار فردی و اجتماعی حسادت در سلامت روان می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات238
حجم352 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیفقه،حقوق،الهیات

توضیحات کامل

این پایان نامه در مورد حسادت و با عنوان تحلیل دینی روانشناختی حسادت با توجه به بررسی آیات و روایات و شناخت علل و زمینه ها و آثار فردی و اجتماعی حسادت در سلامت روان می باشد.

 

 

 


همانطور که می دانیم انسان مرکب از دو بعد روح و بدن می باشد و برای هر کدام از این دو بعد مرضها و بیماری هایی وجود دارد. بیماری های روح عبارتند از : اخلاق و صفات رذیله که یکی از این اخلاق ناپسند در وجود انسان بیماری مهلک و کشنده حسادت می باشد. با توجه به این که بیماری های اخلاقی و روحی انسان را از رسیدن به سعادت ابدی باز می دارند، در این پایان نامه قصد داریم که این بیماری روحی را با توجه به آیات و روایات و علم روانشناسی بررسی کرده، آثار زیانبار آن را بر روح و جسم انسان شناسایی کنیم و در آخر به راههای درمان آن اشاره نماییم.

 

 

 

 کسانی که به فکر چاره جویی برای درمان صفات و رذایل اخلاقی خود نیستند، زندگی را در همین چند روز دنیا خلاصه کرده و به آن می پردازند و این کار باعث می شود انسان از رسیدن به سرمنزل مقصود باز بماند که حسادت یکی از این صفات رذیله اخلاقی می باشد. حسادت یعنی آرزو کردن نابودی نعمت دیگران و مربوط به درون نفس انسان می شود و انسان با رجوع به درونیات خودش می تواند بفهمد که آیا دچار این بیماری مهلک روحی روانی شده است. مثلاً اگر دید به خاطر نعمت هایی که در دست دیگران است ناراحت و غمگین می شود این موضوع می تواند از علائم و نشانه های حسادت در او باشد.

 

 

 

 

 


در این پژوهش برای روشن شدن ابعاد موضوع مورد بحث و جهت گیری در راستای تحقق اهداف آن طی پنج فصل به ترتیب ذیل صورت گرفته است. 
در فصل اول  به بررسی کلیاتی در رابطه با موضوع مورد بحث پرداخته شده است. در فصل دوم سعی شده
زمینه های رشد حسادت و ریشه های آن از منظر دین، اخلاق و تربیت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا شناخت این عوامل در مراحل بعدی گام موثری برای پیشگیری و درمان و تأمین سلامت و بهداشت روحی باشد.

 

 

 

در فصل سوم به تحقیق و تفحص در مورد آثار و پیامدهای حسادت پرداخته شده است. شاید تا زمانی که حسادت در قلب انسان است گناهی برآن مترتب نباشد ولی هنگامی که اقدامات زبانی و گاهاً عملی به همراه داشته باشد، قطعاً ضررها و زیان هایی را برای شخص حسود به همراه خواهد داشت و کم کم سلامت روحی و روانی او را به مخاطره می  اندازد که از جمله این آثار می توان به آثار فردی ، اجتماعی و اخروی آن اشاره کرد.

 

 

 

در فصل چهارم که مهمترین فصل این پایان نامه می باشد، سعی شده با توجه به بررسی آیات و روایات و شناخت علل و زمینه ها و آثار فردی و اجتماعی حسادت در سلامت روان به پیشگیری و بهداشت روانی و همچنین درمان این بیماری تحلیلی دینی روانشناختی داشته و  نتایج به دست آمده مورد بررسی قرار گیرد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست  مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش                                
1-1- بیان مسأله تحقیق    4
1-2- ضرورت و اهداف تحقیق    5
1-3- بیان سؤالات اصلی و فرعی تحقیق    6
1-4- بیان فرضیات اصلی و فرعی تحقیق    6
1-5- تعاریف لغات، واژه ها و اصطلاحات مهم کاربردی    7
1-6- پیشینه تحقیق    8
1-7- روش تحقیق    11

 

 

فصل دوم: حسادت و ریشه های  آن

2-1- واژه شناسی حسد    12
2-2- تعریف حسادت در علم اخلاق    14
2-3- تفاوت های غبطه و حسادت    18
2-4- ضد حسادت نصح و خیرخواهی    19
2-5- سلامت و بیماری روان    22
2-5-1- سلامت از دیدگاه اهل لغت    22
2-5-2- روان    23
2-5-3- روح وبدن و تأثیر آنها بر همدیگر    24
2-5-4- سلامت روان از دیدگاه قرآن و حدیث    25
2-5-5- تعریف بیماری روانی    26
2-5-6- نشانه‌های بیماری روانی از نظر آیات و روایات    27
2-6- نشانه های حسود    30
2-6-1- نفاق    31
2-6-2- احساس نارضایتی و اندوه    32
2-6-3- احساس خشم    33
2-6-4- احساس رنج    34
2-6-5- احساس حسرت    35
2-7- مراتب حسادت    35
2-8- زمینه های رشد حسادت    39
2-8-1- زمینه های خانوادگی    39

2-8-1-3- علل و انگیزه های حسادت در کودکان    43

2-8-1-3-1-حسادت فرزند اوّل نسبت به کودکان بعدی    43
2-8-1-3-2- برخوردهای تبعیض آمیز    45
2-8-1-3-3- احساس محرومیّت    47
2-8-1-3-4- توجه نکردن به استعدادها و توانایی فرزندان    49
2-8-2- زمینه های فامیلی حسادت    49
حسادت به آشنایان:    50

2-8-3- زمینه رشد حسادت در محیط تحصیلی و محیط کار    52

2-8-4-زمینه رشد حسادت و توارث    54
2-9- ریشه های حسادت از نظر علمای اخلاق    61
2-9-1- خباثت نفس و بخل ذاتی نسبت به بندگان خدا    61
2-9-2- عداوت و دشمنی    61
2-9- 3- حب مشهور شدن وآوازه یافتن    62
2-9-4- ترس از باز ماندن از مقصود خود    63
2-9-5- تعزّز    63
2-9-6- تکبّر    64
2-9-7- تعجّب واستعباد    65
2-10- ریشه‌یابی حسادت در ضعف باورهای دینی    66
2-10- 1- ضعف ایمان به حکمت خداوند    68
2-10- 2-تزلزل در پایه‌های ایمان به پروردگار    71
2-10- 3- عدم توجّه به عظمت خداوند    73
2-11- تعریف حسادت در روانشناسی    74

2-11-1- ریشه های تربیتی حسادت:عوامل تربیتی حسادت از دیدگاه روانشناسان    77

2-11-1- 1- احساس حقارت    77
2-11-1-2- ضعف اعتماد به نفس و نداشتن امنیت    78
2-11-1-3- رابطۀ عزت نفس و حسد    79
2-11-1-3-1- نشانه‌های عدم عزت نفس    80
2-11-1-3-2- نقش عزت نفس در از بین رفتن حسد    81

 

 

 


فصل سوم آثار و پیامدهای حسادت

3-1- آثار و پیآمدهای حسادت    61
3-2- پیامدهای فردی حسادت    62
3-2-1- آثار دنیوی حسادت    66
3-2-1-1- آثار روانی حسادت    68
3-2-1-1-2- غمگینی و افسردگی    69
3-2-1-1-3- بخل و تنگنظری    70
3-2-1-1-4- احساس حقارت    70
3-2-1-1-5- اضطراب و ناراحتی همیشگی    71
3-2-1-1-6- احساس تنهایی    72
3-2-1-1-7- کینه توزی    73
3-2-1-2- آثار رفتاری حسادت    74
3-2-1-2- 1- غیبت (بدگویی)    76
3-2-1-2-2- ملامت و سرزنش    76
3-2-1-2- 3- کوتاهی در تعریف از دیگران    77
3-2-1-2- 4- ضرر رساندن به محسود با قتل خود    78
3-2-1-2-5- تشخیص غلط    80
3-2-1-3- آثار جسمانی    80
3-2-1-3- 1- آثار جسمانی حسادت در روایات    82
3-3- آثار معنوی حسادت    83
3-3- 1- از میان رفتن نیکی ها و ایجاد رذیلت های اخلاقی    83
3-3- 2- از بین رفتن ایمان    84
3-3- 3- دوری از رحمت خدا    86
3-4- آثار اجتماعی حسادت (نابسامانیهای اجتماعی)    86
3-4-1- عدم پیشرفت    87
3-4-2- اختلال امنیت    88
3-4-3- پیآمدهای حسد در محیط کار    89
3-4-4- چشم و هم چشمی    92
3-5- آثار اخروی حسادت    92
3-5-1- فشار قبر و ظلمت آن    93
3-5-2- عذاب جهنم    94

 

 

 


فصل چهارم: روشهای درمان حسادت

4-1- بهداشت چیست؟    85
4-1-2- بهداشت دل (قلب) : از نظر اسلام    87
4-1-2-1- اهمیّت سلامت دل    87
4-1-2-2- اثر سلامت دل    87
4-1-2-3- تأثیر سلامت دل در تندرستی    87
4-1-3- عوامل سلامت و بهداشت (دل) در قرآن و روایات    88
4-1-4- اهمیّت و ضرورت بهداشت روانی    88
4-1-5- اصول بهداشت روانی    89
4-1-5-1- احترام فرد به شخصیت خود و دیگران    90
4-1-5-2- شناختن محدودیتهای خود و دیگران    91
4-1-5-3- آشنائی به اینکه رفتار هر فرد تابع تمامیّت وجود اوست نه قسمتی    91
4-1-5-4- شناسائی استعدادها، قابلیّتها و نیازمندیهای خود (خودشناسی)    92
4-1-5-5- توجّه به زمینههای آسیبپذیر    93
4-1-5-6- انعطاف پذیری    93
4-1-6- راهکارهای تأمین بهداشت روانی    94
4-2- نقش خانواده در سلامت روانی کودک    96
4-2-1- آموزش عملی    98
4-2-2- وقت گذاشتن برای فرزندان    99
4-2-3- جلوگیری از شکلگیری اخلاقیات و عادتهای ناپسند    100
4-3-بهترین کارها برای جلوگیری و درمان حسادت در کودکان    102
4-3-1- احترام و محبّت به کودک خردسال ، (تکریم کودک)    102
4-3-2-رفتار عادلانه با کودکان و  تبعیض قائل نشدن بین آنها    106
4-3-4- پرهیز از مقایسه کودک خود با کودکان دیگر    114
4-3-5- راهکارهای پیشگیری و درمان حسادت در کودکان    115
4-4- پیشگیری در بزرگسالی    116
4-4-1- در مرحلۀ پیشگیری آنچه انسان را از حسادت باز میدارد:    116
4-4-1-1- کار و تلاش و نداشتن توقع نابجا از دیگران    116
4-4-1-2- عفو و گذشت    118
4-4-1-3- دوست داشتن مردم و خدمت کردن به آنها    118
4-4-1-4- خشنودی از خوشبختی دیگران    120
4-5- درمان حسادت در بزرگسالی    120
4-5-1- راههای فکری    121
4-5-1-1- اصلاح معرفت و نگرش فرد    123
4-5-1-2- تقویت ایمان به خداوند و اولیاء او    124
4-5-1-3- توجّه به رحمت و حکمتهای خدای متعال    126
4-5-1-4- شناخت توانائی‌ها و استعدادهای مثبت خود    128
4-6- اعتماد به نفس در اسلام    129
4-6-1- شیوههای ایجاد و تقویت اعتماد به نفس:    130
4-6-1-1- خود ارزشمندی    130
4-6-1-2- خودشناسی    130
4-6-1-3- خود اتکائی    131
4-6-1-4- رویاروئی با مشکلات    132
4-6-1-5- تلقین درمانی    132
4-6-1-6- فراگیری مهارتهای زندگی    132
4-6-1-7- کسب تجارب موفقیّت آمیز    133
4-6-1-8- مطالعه زندگی افراد موفّق    133
4-6-1-9- به دست آوردن تکیهگاه معنوی    134

4-7- راهکارهای بهداشت و درمان عقدۀ حقارت در منابع اسلامی    134

4-7-1- تعدیل غرایز    134
4-7-2- ایجاد محیط سالم    135
4-7-3- مثبت نگری    136
4-7-4- تکریم شخصیت    136
4-7-5- توبه درمانی    137
4-5-1-5- افزایش روحیۀ قناعت و رضایتمندی    138
4-5-1-6- توجّه به ضررهای حسادت    139
4-5-1-7- داشتن روحیۀ توکل    141
4-5-1-8- توجّه به معاد و نگاه مثبت به مرگ    142
4-5-1-9- هدفمند دانستن زندگی    144
4-5-1-10- جایگزینهای مناسب    146
4-8- راهکارهای درمان عملی حسادت    148
4-8-1- مبارزۀ منفی    148
4-8-2- ایجاد رابطۀ عاطفی مثبت بین خود و فرد مورد حسادت    150
4-8-3- متعهد شدن به نیازهای واقعی خود، نه نیازهای دیگران    151
4-8-4- اهمیّت قائل شدن برای داشتههای زندگی    152
4-8-5- پذیرفتن عدم وجود کمال مطلق در زندگی    153
4-8-6- داشتن نگاه واقع بینانه نسبت به موقعیت دیگران    154
4-8-7- شناسائی نوع تفکر و ویژگیهای شخصیتی افراد غیر حسود    154
4-8-8- تلقین به خود    155
4-8-10- دعا    156

4-9- نکاتی راجع به اینکه چکار کنیم مورد حسادت واقع نشویم؟    157

4-9-1- مدارا :    157
4-9-2- کتمان    158
4-9-3- استعاذه    159
4-10- حکم فقهی حسد    159


فصل پنجم نتیجه گیری
5-1- نتیجه گیری    135
5-2- پیشنهادهای کاربردی    145
 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود